Urundberget

Kort vei til utsikt

Turen er alltid verdt strevet når en fra toppen belønnes med god utsikt. Her finner du forslag til tre sentrumsnære vandreturer med fantastisk utsikt.

Pilvegen

Pilvegen er den mest sentrumsnære stien på Geilo. Bruk Dr. Holms som utgangspunkt, og ta første vei til venstre etter hotellet. Følg grusveien noen hundre meter til veien tar en bratt venstresving. Her er det to muligheter. Enten følges grusveien til enden ved Geilo Panorama der en finner sti market Pilvegen. Eller følg sti rett fram. Stien slynger seg fint oppover fjellsida til Geilohovda. Følg gjerne skiltene for Ola Slattas veg oppover og Rudolf Olsens veg ned igjen. Det utgjør en fin runde.

Ut.no har mer informasjon og kart

Urundberget

Parker 100 meter vest for Tuftelia ved containere, og følg grusveien oppover. Etter kryssing av jernbanespor fortsetter stien i bratt stigning opp til første stikryss. Ta stien til høyre og fortsett oppover fjellsida. Ved endt stigning snor stien seg mot høyre, og helt ut til Urundberget.

Les mer om turen fra Urundberget og ned på ut.no

Ønskes en lengre tur er det mulig å gå tilbake til Geilo via Geilohovda med flott utsikt  og vakre høstfarger hele veien.

Nystølhovda

De fleste har syklet eller gått rundt Ustedalsfjorden Rundt, men visste du at en liten avstikker fra stien kan gi fantastisk utsikt? Etter kryssing av Tuftebru går det en sti parallet med grusveien inne i skogen på høyre side. Etter noen hundre meter begynner den korte, men bratte stigningen opp til Nystølhovda med flott utsikt utover Ustedalsfjorden og mot Hallingskarvet.

Fra Nystølhovda kan en gå samme vei tilbake eller forlenge turen med Birgithovda eller Ustetind.