hakkeset høst

Tre fine vandrerunder

Det er alltid litt ekstra stas når fjellturen blir en runde, og en slipper gå samme vei fram og tilbake. Her anbefaler vi tre fine vandrerunder for hele familien på Geilo.

Rundt Birgithovda

Parker ved Hakkesetstølen og følg stien rett fram mot Ustetind og Tuva. Flatt og fint første stykke før stien går ned i Grødalen og opp igjen et litt mer steinete parti. Videre i åpent parti mot idylliske Beinstigtjørne. Her er det mulig å ta stien til venstre mot Braute og Birgitstølen, men det anbefales å legge turen opp om Birgithovda. Turens beste utsikt får du garantert her. Fra Birgithovda fortsetter stien ned bakke til stikryss. Følg stien til venstre mot Hakkesestølen. Rundturen er ca. 8 km, og er akkurat like fin begge veier.

Turen starter og ender på Hakkesetstølen som er åpen for servering og overnatting i høstferien.

Les mer om turen og se kart på ut.no

Havsdalshovda Rundt

Fra Havsdalssenteret følges Fjellheisen opp til veien som går inn til Prestholt. Kryss over veien, og fortsett oppover til øverst i hyttefeltet. Stien tar her høyre under Havsdalshovda. Ned mot Budalen er det fantastisk utsikt nedover mot Geilo og Hallingdal. Stien snur så vestover med skue mot det majestetiske Hallingskarvet. Fortsett innover til stien snur venstre og videre mot Havsdalen. Ønskes en litt lengre variant anbefales det å legge turen om Vestreim eller Havsdalshovda. Rundturen er ca. 8 km.

Les mer og se kart på ut.no

Prestholtrunden

Fra Prestholt går stien opp steinlagte trapper til Prestholtskarvet, 1705 moh. Det er motiverende for både store og små å gå trapper opp til Hallingskarvet. Ved varden fortsetter stien østover. Vel nede føles grusveien tilbake til Prestholt som er åpen for servering i høstferien. Rundturen er ca. 7 km.